Merle Ligeon

"Transparantie en initiatief nemen wordt gestimuleerd en veel staan open om anderen te helpen."

01 dec 2019

Ik ben ongeveer zeven jaar geleden als verkoopmedewerkster begonnen in een Kruidvat filiaal in Amsterdam. In dit filiaal ben ik bijna 5 jaar werkzaam geweest. Op een gegeven moment besloot ik dat ik wilde gaan studeren (en wonen) in Utrecht. Ik ben toen ik reeds verhuisd was naar Utrecht nog een tijdje in Amsterdam blijven werken. Dit bleek uiteindelijk toch niet geheel praktisch te zijn (joh meen je), dus heb ik gevraagd of ik overgeplaatst kon worden naar een filiaal in Utrecht.

Op een gegeven moment werd het tijd om op zoek te gaan naar een HR-stage. Ik heb toen aan mijn districtmanager gevraagd of er eventueel mogelijkheden waren om dit op het hoofdkantoor van A.S. Watson in Renswoude te doen. Een paar telefoontjes, emailberichten, gesprekken en een motivatiebrief later kreeg ik te horen dat ik vanaf september 2018 kon starten als stagiaire op de afdeling HR Retail.

Tijdens deze stage heb ik ook elke week meegedraaid op personeels- en salarisadministratie. Hier werd mij uiteindelijk tegen het einde van mijn stage gevraagd of ik na mijn stage bij hun zou willen blijven werken. Inmiddels mag ik mijzelf met trots medewerker PersoneelsInformatiePunt noemen!

Opleidingen en doorgroeimogelijkheden

Binnen A.S. Watson zijn er ongelofelijk veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en/of door te groeien. A.S. Watson heeft voor de medewerkers in de filialen én de medewerkers van het hoofdkantoor een eigen A.S. Watson Academy met een enorm aanbod. Ook biedt A.S. Watson jou de mogelijkheid om bijvoorbeeld bepaalde certificeringen te behalen (zowel intern als extern) die jij in jouw werk kunt inzetten. Ik heb zelf bijvoorbeeld tijdens een tussenjaar mijn VID (Verkoper in de drogisterij) diploma behaald.

Ik ben al mijn collega’s van HR Retail onwijs dankbaar voor alle geweldige projecten waaraan ik een bijdrage heb mogen leveren én de vrijheid die ik kreeg om mijn creativiteit in te zetten.

Mijn werkdag/ werkweek

In de winkel begonnen mijn werkdagen zo vroeg als 6:30 ’s ochtends of zo laat als 18:00u. Georganiseerde chaos is iets waar je van moet houden, maar dit maakte wel dat geen dag ooit hetzelfde was. Geen dag ging voorbij zonder (soms wat apart) klantcontact met alle gevolgen en/of gevoelens van dien en geen dag ging voorbij zonder in een deuk gelegen te hebben. Geloof me als ik zeg dat in de periodes dat ik fulltime werkte er bijna geen dag was dat ik zonder een hoop verhalen en zonder een gevoel van voldoening thuiskwam.

Tijdens mijn stage werden dit juist kantooruren vanaf 8:30u à 9:00u tot 16:00u à 18:00u. Je zou kunnen stellen dat dit in mindere mate georganiseerde chaos was. Nam niet weg dat wederom geen dag hetzelfde was. Ik ben al mijn collega’s van HR Retail onwijs dankbaar voor alle geweldige projecten waaraan ik een bijdrage heb mogen leveren én de vrijheid die ik kreeg om mijn creativiteit in te zetten.

Momenteel ben ik, naast mijn werkzaamheden bij PIP, nog aan het studeren en hoop af te studeren in 2020. Hierdoor werk ik gemiddeld één à twee dagen per week (8-16u). Bij PIP beginnen wij doorgaans rond 8:00u ’s ochtends en eindigt onze werkdag om 16:00u à 17:00u. Ik kan niet anders zeggen dat ook hier geen dag hetzelfde is. Eigenlijk voert hier ‘georganiseerde chaos’ net zoals op de winkelvloer wel de boventoon. Gezien het feit dat PIP ondersteuning biedt aan HR én het aanspreekpunt is voor alle medewerkers van de organisatie, zijn onder andere flexibiliteit, snel kunnen schakelen en stressbestendigheid eigenschappen die onmisbaar zijn.

De werkzaamheden lopen dan ook enorm uiteen en alle facetten binnen HR (en soms buiten) komen aan bod. Van vragen over arbeidsvoorwaarden tot verzuimgevallen tot verhalen over arbeidsconflicten en van indiensttreding tot functiewijziging tot uitdiensttreding of zelfs pensioen. Je krijgt praktisch elke dag wel te maken met een vraag die jij nog niet eerder behandeld hebt. Mocht je veel waarde hechten aan ‘een leven lang leren’, dan zit je bij deze afdeling op de goede plek.

Het werk wordt eigenlijk nooit saai en er zijn altijd wel interessante projecten die voorbij komen.

Bedrijfscultuur en kernwaarden

De kernwaarden van A.S. Watson zijn de volgende: Passie, Teamwork, Betrokkenheid, Vakkundig en Innovatie. Deze kernwaarden worden samengevat vertaald naar de externe klant als “We bring more to life” en naar de interne klant als “Be part of more”.

Omdat A.S. Watson een Retail bedrijf is, marktleider in Health & Beauty is én wil blijven: zijn ze continue bezig met verbeteren en innoveren. Hierdoor wordt het werk eigenlijk nooit saai en zijn er altijd wel interessante projecten die voorbij komen.

Ook de sfeer onder alle medewerkers maakt voor mij dat ik al zo lang bij deze werkgever ben. Zowel op het hoofdkantoor als in de winkel heb ik bijna altijd hard werkende en gemotiveerde collega’s gehad. Transparantie en initiatief nemen wordt gestimuleerd en veel staan open om anderen te helpen. Ook vind ik het prachtig om mensen met passie te horen vertellen waar zij zich in hun werk mee bezig houden.

Op de afdeling waar ik momenteel werkzaam ben heerst een sfeer en mentaliteit die voor mij persoonlijk én als HR-professional in wording, het allerbelangrijkste is. Iedereen zet zich namelijk voor elkaar én de medewerker. Dit uit zich in dat er veel kennis gedeeld wordt en iedereen hierdoor continue van elkaar leert (met alle verschillende invalshoeken van dien).

01 dec 2019